onsdag 1 september 2010

Frantisek Vizner

Frantisek Vizner, 1962
Sklo Union, Rudolfova hut, Pattern No. 13141/21
Idag sprang jag på en ny Vizner-jardinär på Erikshjälpen, så då får dagens inlägg handla om just Frantisek Vizner. Jag tycker att han är en av de absolut främsta formgivarna i glasvärlden generellt. HÄR kan man läsa mer om honom, Corning Museum of Glass ställde ut hans verk förra året. Han är fortfarande aktiv (han lever i alla fall, jag vet inte hur mycket glas han formger) och dessutom så är min Tjeckiske "go-to-guy" Jindrich kompis med Vizner.

Jag vet inte så mycket om denna vas, bara att den formgavs samma år som han utexaminerades från Högskolan för Industriell formgivning i Prag (eller "Vysoká Skola Umeleckoprumyslová", förkortat VSUP) 1962.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar