måndag 18 oktober 2010

Min taklampa

Detta är ytterligare ett sånt där objekt som inte riktigt hör hit på nåt sätt, men den kommer från Tjeckoslovakien och den är från tiden efter WW2 så what the hell...Sen så kan jag inte påstå att jag inte gillar den, tvärtom! Så här i höstmörkret ger den ifrån sig ett rosa sken när den är tänd och man blir alldeles fluffig på insidan (ja, ni får citera mig). Jag vet inte exakt vem som tillverkat den, men den här typen av överfångsglas brukar man tillskriva Novy Bor (sen har jag inte riktigt fattat om det var en stad eller ett glasbruk eller både och). Hursom, det ligger vansinnigt mycket jobb bakom dessa. Först ska de blåsas sen slipas sedan målas, dessutom så är varenda liten prisma handslipad. Av elektroniken att döma så är den från 50-60 talet någon gång. En extra krydda är att det följer med en liten slipad kristall med text som lyder "Äkta Böhmiskt Kristall" och den lilla Bohemia-loggan (märket på den gula etiketten i min logo).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar