måndag 4 oktober 2010

Vad är det för fel på mig?

Igår hade jag ett sådant riktigt hjärnsläpp. Inte ett sånt som man har när man lugnt konstaterar för sig själv att "det där var ju dumt", utan ett sånt som gör att man blir genuint orolig för sin intellektuella status, samtidigt som det är så dumt så man bara måste berätta...

För en tid sedan besökte jag en loppis någon mil utanför staden där jag bor. Det är ett rätt stort arrangemang som är rätt populärt med massor med folk. Jag gick i alla fall runt där och hittade ingenting, men upptäckte att det låg en loppis/antikaffär alldeles i anslutning till området. Kul tyckte jag och gick in. En av de absolut första sakerna jag såg var en lampfot som jag aldrig sett förut (varken i litteraturen eller på riktigt) som var etikettmärkt med en sådan vanlig "Bohemia Glass"-etikett. Glad i hågen och med fyndpuls gick jag fram till butiksinnehavaren och vi kom överens om att den skulle kosta 50:-. Jag tyckte att det var ett bra pris för en så "ovanlig pjäs", och jag var såklart supernöjd. Väl hemma postade jag stolt en bild på ett Engelskspråkigt glasforum där jag skrev att jag var "100% säker" på att det inte var ett hemmabygge. Efter ett par dagar skulle jag kolla om jag hittade mer information om den i min litteratur, och döm om min förvåning när jag jämförde måtten på min lampfot och ljusstaken i samma serie. Jepp, det var såklart en ljusstake jag hade köpt. Jaja, shit happens.

Igår hade jag väldigt lite att göra och tyckte att det var dags att göra om lampfoten till ljusstake igen. Jag hade en svag misstanke om att det skulle bli svårt att få bort limmet ur hålet där ljuset skulle sitta men det var ju ett senare problem så fram med verktygen bara. Jag använde en sån liten såg som tar på draget (japansåg) för att såga av själva trästommen. Det är en bra såg så det gick rätt så fort. Dessutom var jag väldigt noga med att kolla så att sågbladet inte skulle repa glaset (eller tvärtom). Sen var det fram med borrflugan och en stor träborr för att ta bort lite mer trä, vilket gick hur bra som helst. Slutligen lade jag ljusstaken åt ena hållet så att träet som var kvar stack ut åt ena hållet, på så sätt kunde jag ta en hammare och en skruvmejsel och liksom knacka bort det sista träet. När träet var borta så var det kvar lite lim i hålet, och jag tog en kniv för att liksom gnaga bort det men det tog lite för lång tid. Istället ställde jag ljusstaken på köksbänken, satte ner en skruvmejsel i hålet där ljuset skulle sitta och slog med hammaren. Vad är det för fel på mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar