lördag 13 november 2010

Kärt återseende

Rudolf Jurnikl, 1963
Sklo Union, Rudolfova Hut, pattern no. 13142/20/25
Alldeles i början av mitt samlande stötte jag på den mindre av dessa två vaser. Runt Jul förra året åkte vi upp till Skellefteåtrakten för att hälsa på mina föräldrar, och självklart så passade vi på att besöka loppisar och second- handbutiker i samma veva. Trots att jag egentligen tycker att Myrorna blivit lite för snikna så händer det ändå att jag besöker dem, och i Skellefteå så finns det inte så många alternativ. Naturligtvis så hittade jag den större, men då tyckte jag att den var för dyr så jag skippade den, vilket jag ångrade sedan. Trots att Tjeckoslovakiskt pressglas är hyfsat vanligt (i största allmänhet) så kan det dröja år innan man springer på samma modell igen. Hursom, för ett tag sedan så hittade jag sen större igen (för samma "höga" pris) men denna gång var jag ju tvungen att köpa den. Dessutom fanns det ett extra incitament, nu hade jag jardinären som hör ihop med vaserna. Så, nu är även denna serie komplett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar