måndag 15 november 2010

Min första

Unknown designer, ????
Hermanova Hut, Pattern No. 19286
Det här är den första Tjeckoslovakiska pjäsen jag köpte, men då visste jag inte att den var från Tjeckoslovakien. Jag köpte den hos en antikhandlare i Trollhättan (som gått i konkurs av förståeliga skäl) som en Simon Gate, och jag gav 400:- för den trots att locket har en nagg på insidan. Till mitt försvar så var jag rätt så nyförälskad i loppis/antiksvängen och knappt skilja på en "Billy"-bokhylla och en Hauptbyrå, och då gör man lätt misstag.

Jag har inte riktigt de historiska detaljerna klara för mig men den har en Stölzle AG-etikett. Stölzle var en Judisk familj och företaget hade sitt huvudkontor i Wien men fabriker i både Österrike, Tyskland och Tjeckoslovakien och företaget är ännu ett olyckligt exempel på "stulna" företag av Nazister och Kommunister.

Trots allt så tycker ändå att det är ett fint exempel på en bonbonjär som formgivits före 2:a Världskriget i stilen Art Déco av en okänd formgivare.

1 kommentar:

  1. Vilket roligt inlägg. Alltid lika roligt att höra hur olika personers samlarintresse har sitt ursprung. Din första är verkligen läcker. Keep Göing!

    SvaraRadera