söndag 2 januari 2011

Ametist

Unknown designer, ????
Sklo Union, Rosice Glassworks, Pattern No. 712/20
Jag hittade en ny färg (och vas) på en antikaffär som jag aldrig brukar gå in i. Sist jag var där skulle de ha 750:- för en liten Landbergvas och sortimentet var kass så jag tänkte att jag inte behövde gå in där nåt mer. För någon dag sedan så hade jag en halvtimme att slå ihjäl och då kom jag på den antikaffären och det skadar ju aldrig att titta in. Samma dag hade jag fått 100:- i dricks (som jag självklart tar upp i deklarationen) på jobbet. Jag såg direkt att detta var en Tjeckoslovakiskt vas. De ville ha 150:- för den men jag tyckte att det var i överkant. Egentligen så är det såklart skitbilligt, jämför med priserna på finskt pressglas. Hursom, jag lyckades få ner priset till en hundring och det betalade jag gladeligen! På något vis så inbillar jag mig att den var gratis eftersom jag fick den där slanten på jobbet men jag tror inte att jag är ensam om att lura mig själv hur "lite" jag bränner på mitt samlande varje månad...

Det framgår inte riktigt av bilderna men vasen är oval om man ser den uppifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar