lördag 5 februari 2011

Dödsryckningar och uppdateringar

Jag köpte den här bara för att skapa ett sammanhang åt den här vasen som jag visade för ett tag sedan. I mina ögon kan man verkligen se hur allt är på väg att skita sig med den Tjeckoslovakiska glasindustrin i de här två vaserna. Det känns väldigt desperat när man går tillbaka till en del av det som glasindustrin varit känd för, graverad och målad kristall, men det blir liksom bara pannkaka av alltihop. Det formgavs i och för sig relevanta modeller även under 80-talet (nu pratar vi om lågbudgetglas som detta är, Tjeckoslovakien var världsledande inom konstglaset på 80-talet), men det här är nog tillverkat som souvenirer för gamla tanter (gissningsvis).

Observera att det fortfarande inte är Bohemia som är glasbruket utan Crystalex.



















För de som har svårt att hämta sig efter detta okulära spöstraff kan jag meddela att dessa inlägg är uppdaterade med nya bilder:

"Lila"

Alla avgudar Adolf

Glasdjur

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag plötsligt lite nyfiken. Hur många glaspjäser har du i din ägo?? Så intressant att följa din blogg!

    SvaraRadera
  2. Aaaa! Jag skrev en lång kommentar som försvann i cyberrymden. Den korta versionen är iaf drygt 210 olika modellnummer, då är inte olika färger och dubletter medräknat. Sen har jag ju en del glas som inte är från Tjeckoslovakien men det är mest utfyllnad :) . Jag är dock långt ifrån dina 800 men så är det iofs viss skillnad på utbudet!

    Kul att du gillar bloggen!

    MvH
    Emil

    SvaraRadera