lördag 14 maj 2011

Bagageluckeloppis

Zelezny Brod, possibly by Miloslav Janku ca 1965
Idag vaknade jag upp och tittade ut genom fönstret. Döm om min förvåning när jag fick se att det var bagageluckeloppis på stan. Jag brukar sällan hitta Tjeckoslovakiskt glas på liknande tillställningar men eftersom jag ändå var tvungen att gå till affären så gjorde jag mig i ordning och gick en sväng. Det var en av de minsta loppisarna jag sett, kanske ett tiotal bilar. Det hade nästan inte kommit några besökare heller utan handlarna gick mest runt mellan varandra. Ett ungt par hade ställt fram en del skräp, men mitt i allt bråte gömde sig en liten frostad pärla av Jan Schmid! Jag har faktiskt aldrig sett den i frostat glas förut, varken på riktigt eller på bild så jag hoppas att det är en raritet (men det är det säkert inte). Ett par stånd bort stod en annan handlare som jag stött på några gånger förut. Han hade fått den tveksamma äran att försöka sälja några prylar åt en kompis vars far hade gått bort. Bland några figurer från FM Ronneby och Murano stod den här maffiga fisken från ZBS. Den är runt 34cm lång!!! Han hävdade att det var just en FM Ronneby men då fick jag stoltsera med mina nördkunskaper. Jag var så exalterad så jag glömde bort att pruta, men det var inget hemmansköp så jag är rätt nöjd ändå.

Jan Schmid - Knoppvas

ZBS - Glasdjur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar