torsdag 23 juni 2011

Midsommarskål

Zelezny Brod
Detta är också ett bakluckeloppisfynd, jag hittade den i Båberg utanför Vänersborg. Det var ett äldre par som sålde den och enligt dem så kom den från ett av deras föräldrahem. De här är annars rätt vanliga på Ebay eftersom de förmodligen fortfarande tillverkas. Lyckligtvis så är vi rätt så förskonade från det nytillverkade eftersom det (så vitt jag vet) inte förekommer någon import av den här typen av Tjeckiskt glas till Sverige. De nytillverkade är oftast denna färg (citrin) eller rosalila, vilket jag tror är färgat med neodymium. Hursom så använde ZBS ofta neodymium men de nyare kanske är färgat med något billigare alternativ, vad vet jag. Dessa tillskrivs oftast Miloslav Klinger men eftersom jag inte har sett något bevis för att detta föremål verkligen är formgivit av honom så lämnar jag det osagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar