onsdag 15 september 2010

Milan Vobruba

Milan Vobruba
Glashyttan Gusum
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det gick till, men någon gång när jag sökte något om Tjeckoslovakiskt glas på Internet (eller om någon skrev något på nåt forum) så råkade jag springa på Milan Vobrubas hemsida. Som det framgår av hans lilla biografi på hemsidan så är han född i forna Tjeckoslovakien och var elev på glasskolorna i Zelezny Brod och Novy Bor, och senare även elev på Högskolan för Industriell formgivning i Prag (eller "Vysoká Skola Umeleckoprumyslová", förkortat VSUP). Han kom till Sverige i slutet på 60-talet och arbetade en period åt Reijmyre och uppfann dessutom en ytbehandling av hyttglas som kallas "Aleppo". Jag gillar han grejer och köper dem när jag springer på dem.

Milan Vobruba, 1979
Glashyttan Gusum



Milan Vobruba
Glashyttan Gusum











Milan Vobruba
Glashyttan Gusum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar