måndag 24 januari 2011

Drakhuvudet

Frantisek Peceny, 1972
Sklo Union, Hermanova Hut, Pattern No. 20235/16
"Dragon's Head"
Jag såg att det låg ute en sån här på Tradera idag så jag tänkte att jag skulle lägga upp den på bloggen. Enligt min mening en av de där lite bättre vaserna som verkligen utmanar ens förförståelse om vad pressglas kan (och borde) vara. Det är när vi hamnar i denna kategori som det Tjeckoslovakiska pressglaset verkligen står ut som något unikt och konstnärligt intressant, och definitivt världsledande enligt min mening. Trots att den är relativt sent formgiven lyckas den ändå hitta ett omisskännligt uttryck även i sällskap med det övriga toppskiktet av pressglas. František Pečený (1920-1977) var en av de Tjeckoslovakiska glaskonstnärer som verkligen vågade ta ut svängarna och mycket av hans design var lite mer "chunky" än den av hans inhemska kollegors, åtminstone från mitten på 60-talet och framåt. I mina ögon en tidstypisk klassiker. 





Vasen finns i tre storlekar, 16cm, 21cm och 23cm. Vasen kallas "Dragon's Head" av samlare, men jag tror inte att det är ett officiellt namn.


Och nej, det är inte min Traderaauktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar