tisdag 25 januari 2011

Bohemia Big Band

De här glada musikanterna kommer inte från Skaraborg, utan snarare glasbruket i Zelezny Brod. Jag har aldrig sett dem med Zelezny Brod-etikett, bara med den vanliga "Bohemia Glass"-etiketten men på vissa av figurinerna (det finns en MASSA olika) finns Zelezny Brods logga intryckt i botten "istället för" puntelmärke. Däremot vet jag inte om det bara är på nyare figurer eller de äldre.



Zelezny Brod
Zelezny Brod

Zelezny Brod

Zelezny Brod

Zelezny Brod

Zelezny Brod

Zelezny Brod





Ibland tillskrivs de Jaroslav Brychta men det långt ifrån säkert att det är Brychta som formgivit dem. Enligt min uppfattning så är Brychtas figurer s.k. lamparbeten. Det kan ju såklart vara så att han gjort både och, jag är inte kunnig nog att avgöra det. Däremot vet jag att det finns figurer i samma stil från 20- och 30-talet (vilket talar för att Brychta formgivit liknande figurer) och att även Miloslav Klinger, Josef Kleinert och Stanislav Halama formgivit liknande figurer.

Det finns även flera olika teman eller vad man ska kalla dem, bland annat karaktärerna från "Othello" och "Hamlet", clowner, jägare, populärkulturella personligheter och olika yrkeskategorier. Dessutom finns det mer fuktionella figurer som fungerar som askfat eller med termometrar. 

Den sista figuren hör inte till musikanterna, för tillfället vet jag inte vilket tema han tillhör men han får agera publik så länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar